4.9

Hoe belangrijk zijn interne links op je website, en hoe pas je ze toe?

Ben je benieuwd waarom interne links belangrijk zijn voor je website? Lees dan snel verder!

Interne links is een van de belangrijk aspecten van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Maar ook iets wat vaak over het hoofd wordt gezien. Op je website van pagina A naar pagina B verwijzen heeft een directe invloed op de gebruikerservaring en de vindbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google.

In dit artikel gaan we dieper in op wat interne links zijn waarom ze zo belangrijk is en hoe je het kunt optimaliseren.

Wat zijn interne links?

Met een interne link verwijs je binnen je websites naar andere pagina’s. Zo kan je bezoeker gemakkelijker navigeren door je website. Fijn voor je bezoeker, maar ook Google houdt van gebruiksvriendelijke websites. Het zijn één van de vele factoren die Google meeneemt in de beoordeling. Heb je dus een website waar de gebruiker prettig rond kan kijken en snel kan vinden waar hij / zij naar op zoek is, dan heeft dat een positief effect op je rankings.

Een interne link is net iets anders dan een externe link. Een externe link komt vanaf een andere website. Dit type links verkrijg je door linkbuilding.

Interne link voorbeeld

Waarom zijn interne links zo belangrijk (voor je SEO)?

Intern linken heeft tal van voordelen. We noemden al de gebruiksvriendelijkheid, en dat de bezoeker gemakkelijker door je site kan navigeren.

Voorkomt dat pagina’s wees worden

Een pagina dat wees is houdt in dat er geen enkele andere pagina er naartoe verwijst. Niet door een andere pagina en ook niet via een sitemap. Ze zijn eigenlijk dus een wees Waarom dat een probleem is? Omdat deze (nieuwe) content gewoonweg niet te vinden is. Niet door je bezoeker en ook niet door Google.

Google bezoekt (crawlt) jouw website op een soortgelijke manier als dat jij – de bezoeker – dat doet. Google komt binnen op een bepaalde pagina, bijvoorbeeld de homepagina. Vanaf daar zal hij alle links volgen die hij op die homepagina en op de opvolgende pagina’s vindt. Die links zijn er alleen als jij ze plaatst.

Op die manier kan Google alle pagina’s vinden omdat ze letterlijk aan elkaar gelinkt zijn. En de bezoeker ook.

Relatie tussen pagina’s

Google crawlt het internet door links te volgen. Zowel interne als externe links. Google kan daardoor ook de relatie tussen beide pagina’s ontdekken. Op die manier moet je zelf namelijk ook de interne links plaatsen. Je wilt immers je bezoeker verder op weg helpen.

Voorbeeld: je vertelt over het belang van interne links. Je geeft daarbij aan dat links ook belangrijk is voor een effectieve landingspagina. Met de woorden ‘effectieve landingspagina‘ link je door naar een blogartkel je eerder hebt gemaakt.

Zo geef je dus aan Google aan: kijk, deze 2 pagina’s hebben met elkaar te maken. En de bezoeker help je er ook mee. Immers: meer gerelateerde informatie.

Verhoogt de pagina autoriteit

Met interne linkbuilding geef je een stukje linkwaarde door van de ene naar de andere pagina. Hoe belangrijker de pagina waarvan de link afkomstig is, des te meer waarde er wordt doorgegeven naar de ontvangende pagina. Zo geeft de homepagina de meeste waarde – ook wel linkjuice – door.

tijd

Bezoekers blijven langer hangen op je website

Wanneer je bezoekers eenvoudig van de ene naar de andere relevante pagina kunnen navigeren, vinden ze sneller de info die ze zoeken. Dat maakt dat ze over het algemeen langer op je website blijven. Ook een signaal aan Google dat je content waardevol is en dus best een plekje omhoog mag in de ranking.

Ook verhoogt de betrokkenheid van je bezoeker op je site de kans op conversies, zoals het invullen van een contactformulier of het doen van een aankoop. De gebruiksvriendelijkheid verhogen is niet alleen goed dus voor je SEO, maar zeker ook voor je CRO – conversie optimalisatie.

Soorten interne links

Interne links zijn er in verschillende soorten, te weten links die je vindt in de:

  • Navigatie

  • Footer

  • Tekst

  • Zijbalk

Navigatie links

Dit zijn de belangrijkste links omdat ze de bezoeker verder helpen als voornaamste doel hebben. Je vindt ze in het hoofdmenu en verwijzen door naar diensten, producten en andere belangrijke onderwerpen.

Footer

De footer van je website kan links bevatten naar belangrijke pagina’s. Maar ook naar andere pagina’s die wellicht belangrijk zijn voor je bezoeker. Denk aan de privacy verklaring, algemene voorwaarden, de sitemap en contactinformatie.

Tekst links

Tekst links zijn links die je plaatst in de content. Ze verwijzen naar gerelateerde informatie. Deze interne links helpt de zoekmachine de onderlinge relatie tussen de pagina’s te begrijpen. Je vindt ze op alle soorten pagina’s, maar vooral ook in blogartikelen.

Zijbalk links

Zijbalk links zijn ook een soort navigatielinks. Zoals de naam al doet vermoeden staan ze aan de zijkant van de pagina (op desktop vooral). Met deze links wil je de bezoeker aanmoedigen om andere gerelateerde pagina’s te bezoeken. Webshops hebben deze manier van interne links. Waarin ze verwijzen naar andere subcategorieën.

Screenshot interne links zalando

Let hier ook op bij interne links

Bij het optimaliseren van je interne linkbuilding zijn er enkele belangrijke punten om in gedachten te houden:

Gebruik de juiste ankertekst

De ankertekst is de tekst waarvan je een link maakt. Hoewel een ‘klik hier’ heel duidelijk is wat er van de bezoeker gevraagd wordt, biedt het verder geen context. Je wilt met de ankertekst vertellen waar de bezoeker naartoe gaat als hij klikt. Bijvoorbeeld ‘bekijk onze diensten’. Het is hier duidelijk dat als je doorklikt je naar een overzicht van de diensten gaat.

Maak gebruik van follow-links

Er zijn 2 type links: follow en nofollow. Voor je bezoeker maakt het feitelijk niet uit. Hij / zij kan nog steeds van pagina A naar pagina B gaan. Maar met een follow link wordt door zoekmachines gevolgd en tellen mee voor de ranking van een website. Follow vs. nofollow speelt ook een rol bij linkbuilding. Lees hier belang en het verschil tussen een follow en een nofollow (back)link.

Plaats ze hoog op de pagina

Een link die je hoog op een pagina plaatst, vermindert de kans dat men je website snel weer verlaat. Omdat je bezoeker een reden heeft om door te klikken, verhoogt het meteen ook de ’time on site’. Dus de tijd die men spendeert op je website.

Aantallen links

Aantal links. Is dat belangrijk?

Hoewel het belangrijk is om interne links te gebruiken, is het ook belangrijk om niet te overdrijven. Te veel interne links op een pagina kunnen verwarrend zijn en de gebruikerservaring schaden. Houd een gezond evenwicht en zorg er vooral voor dat elke link waarde toevoegt.

Advies over jouw interne linkstructuur?

We kijken graag met je mee. Plan een gratis adviesgesprek met ons in. Liever eerst even bellen? Dat kan ook natuurlijk.

Arjen
Dit is Tony Flisijn
Cindy Hoomans

Wij laten SEO voor je werken

Ons team staat voor je klaar! Heb je moeite om te ranken met je SEO pagina’s?
En ben je op zoek naar een SEO Bureau uit Heerenveen? Dan helpen we je graag.
Bel ons of vraag een gratis adviesgesprek aan.

Vertrouwd. Door onze partners en klanten

  • Google reviews

    • 5.0
      Wat een ontzettend fijne samenwerking hebben wij met Travyk. Ruurd is erg flexibel en heeft veel kennis van zijn vakgebied. Zowel Ruurd als Iwan geven ons de nodige sturing binnen onze plannen, waardoor wij weer nieuwe inzichten krijgen. Op naar een duurzame samenwerking met mooie resultaten.
      Opjewallie Opdrachtgever
    • 5.0
      Wij van Kantoormeubelen Nederland werken vanaf januari 22 met Travyk. Regelmatig hebben we plezierige contacten, waarbij we elke keer weer concluderen dat er een duidelijke groei zit in de resultaten. Travyk is een betrokken en pro-actieve organisatie met medewerkers, die weten waar ze het over hebben. Keep up the good work!
      Kantoormeubelen Nederland Opdrachtgever
    • 5.0
      Goede kennis van zaken, meedenken met ons als klant en altijd een enthousiaste benadering van Ruurd zorgt voor een goede samenwerking. Samen met Travyk gaan we voor het behalen van het beste resultaat!
      Communicatie GO Opdrachtgever
    • 5.0
      Fijn bedrijf om mee samen te werken! Goede kennis van zaken en altijd een persoonlijke benadering van Ruurd en Iwan wat de samenwerking ten goede komt. Dus ben je op zoek naar een online marketing bureau dan kunnen wij Travyk van harte aanbevelen!
      De Mallemok ‘Smokehouse & Grill’ Opdrachtgever
    • 5.0
      Onze samenwerking met Travyk is prima. Fijne mensen met goede ideeën om onze online marketing up-to-date te houden! Wij zijn erg tevreden.
      Sappe Reiniging, onderhoud en renovatie Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk doet voor ons alles achter de schermen op onze website. De samenwerking en het meedenken over het proces voor de nieuwe website en het uitrollen daarvan en daarna. Wij zijn zeer tevreden over Travyk. Ik heb ze daarom in mijn netwerk al meerdere malen genoemd.
      West Specialist in Buitenreiniging Opdrachtgever
    • 5.0
      Travyk gaat altijd voor een resultaatverplichting. Het ultieme voorbeeld van partnerschap, ontwikkeling en strategievorming leidend tot internetsucces. Een proactieve samenwerking waar kennisdeling voorop staat.
      Donker Groep Hoofdkwartier Opdrachtgever
    • 5.0
      Waar voor je geld. Geen loze leuzen en marketing gepraat. Gewoon duidelijke taal die elke ondernemer begrijpt. Transparante prijzen en daadkracht. Twee weken na akkoord offerte alle zaken uitgevoerd en de eerste conversies gerealiseerd. Top werk 👍leuke gasten ook!
      Doozo Leeuwarden Opdrachtgever
    • 5.0
      Geweldig bedrijf, ze denken goed met je mee en zijn heel goed gemotiveerd om jou te helpen.
      Solexverhuur Sloten Opdrachtgever
    • 5.0
      Wat een geweldig bedrijf! Ze hebben onze website geoptimaliseerd op Google, daarnaast is de website veel sneller geworden! Bedankt voor jullie service!👍
      De Goede Specialist in verzekeringen en hypotheken Opdrachtgever

    Kennis delen is macht